Novinky
RAW podpora pro zažívání při bezlepkové dietě

RAW podpora pro zažívání při bezlepkové dietě90 vegetariánských kapslíRychlý přehled:•    Podporuje přirození zažívání při bezlepkovém životním stylu.•    Podporuje zdravé trávení lepku a mléčných produktů.•    Enzymy cílené na lepek, včetně DPP-IV•  ...

více
Wild Rose Herbal D-Tox - bylinná detoxikace celého těla

Wild Rose Herbal D-Tox - Divoká růže - bylinná detoxikace celého těla1 sadaRychlý přehled:•    Snadná 12denní bylinná očista celého těla.•    Detoxikační směs navržena doktorem Terry Willardem, který má 35letou praxi...

více
Certifikát sportovní čistoty
Geneticky nemodifikované
RAW
USDA Organic
Vegan
Bez lepku
Bez sóje
Bez mleka

Co jsou to aminokyseliny?Přidáno: 24.04.2016

Co jsou to esenciální a neesenciální aminokyseliny?

Hovoříme-li o zdraví a fyzické zdatnosti, občas zaslechneme vědecké termíny, které popisují naše tělo, ale my jim ne zcela rozumíme. Přemýšleli jste někdy, co jsou to aminokyseliny, a proč jsou tak důležité? Nebo jaký je rozdíl mezi "esenciálními" a "neesenciálními" aminokyselinami?

Aminokyseliny jsou důležitou součástí lidského těla a lze je nazvat "stavebními kameny" bílkovin. Celkem jich existuje 20 různých druhů - 9 esenciálních a 11 neesenciálních. Aby bylo naše tělo zdravé a plně funkční, je zapotřebí všech těchto aminokyselin v různé míře. Každá aminokyselina má totiž odlišnou chemickou strukturu a plní jinou funkci. Podílí se na utváření neurotransmiterů, na vytváření hormonů a na výrobě energie. Jejich hlavní úlohou je však budovat bílkoviny.

 

Bílkovina je součástí každé buňky v lidském těle a je nezbytná pro jeho funkci. Bílkoviny pomáhají budovat a opravovat tkáně (kůže, svaly), a rovněž vytvářejí různé protilátky a inzulín. Pouze při působení všech 20 aminokyselin dokáže tělo generovat tisíce specifických bílkovin s různými funkcemi. Každá z těchto bílkovin obsahuje mezi 50 až 2000 aminokyselin, které jsou propojeny v různých sekvencích. Poté co jsou všechny tyto aminokyseliny navzájem spojeny, vytvářejí specifický tvar. Tento jedinečný tvar je pak určujícím faktorem pro funkci bílkovin v našem těle.

 

Jaký je tedy rozdíl mezi esenciálními a neesenciálními aminokyselinami? Jak pracují a proč jsou všechny typy nezbytné?

 

Esenciální aminokyseliny
Jedná se o 9 aminokyselin, jež tělo nedokáže samo vytvořit, a je potřeba je získat z potravin. Dospělí potřebují jíst potraviny, které obsahují následujících osm aminokyselin: methionin, valin, tryptofan, isoleucin, leucin, lysin, threonin a fenylalanin. Devátá aminokyselina histidin je nezbytná pouze pro děti.

 

Tělo využívá esenciální aminokyseliny k vytváření nových bílkovin, a to v pravidelných intervalech. Aby tělo zůstalo zdravé, tak potřebuje neustálou dodávku těchto aminokyselin, v ideálním případě každý den.


Neesenciální aminokyseliny
Tento druhý typ aminokyselin je syntetizován v těle, a proto neesenciální aminokyseliny nemusejí být zahrnuty do každodenní stravy, i když jsou rovněž důležitou součástí pro vytváření bílkovin. Osm z těchto neesenciálních aminokyselin je také známo jako "podmíněné", což znamená, že tělo nemusí být schopno jich  vyprodukovat dostatečné množství, pokud trpí stresem nebo některou nemocí.

 

Velká otázka zní: jak se tedy můžeme ujistit, že splňujeme požadavky našeho těla a přijímáme dostatečné množství aminokyselin z potravy? Odpověď je překvapivě jednoduchá: vše, co musíme udělat, je denně získávat odpovídající množství bílkovin z rozmanité whole food stravy (celé stravy). Živočišné bílkoviny jsou nazývány a označovány jako kompletní bílkoviny, protože přirozeně obsahují všech devět esenciálních aminokyselin. Ale co ti z nás, kteří nechtějí jíst maso? Jaké jsou naše možnosti?

 

V rostlinách jsou obsaženy všechny potřebné aminokyseliny, stačí mít rozumně poskládaný jídelníček a dbát na rozmanitou stravu, což samozřejmě platí i pro ne-vegany. Rostlinná strava nepředstavuje tedy žádný výživový problém. Ostatně stačí se podívat na zvířata, která se živí převážně rostlinnou stravou gorily a jen býložraví jsou např. sloni a také netrpí nedostatkem svalové hmoty atd. Kolik bílkovin potřebujete? Pro získávání aminokyselin je důležité kombinovat mezi sebou různé zdroje bílkovin a to jak z celé stravy, tak i z doplňků stravy. Myšleno tedy těch nejkvalitnějších rostlinných proteinů a jejich směsí, které jsou vhodně složeny, tak aby toto splňovaly (rýžový protein, žlutý hrách protein, chia protein, brusinkový protein, sacha inchi protein, římský hrách protein, lněný protein, dýňový protein, chlorela, fazole) atd.

Proto je nejvhodnější vybírat ty proteiny, které na toto pamatují a nabídnou vám co nejlepší poměr aminokyselin díky svým rozmanitým směsím z více proteinů a dalším obsaženým rostlinným složkám. Používání mono proteinů, tedy např. složených jen z jednoho druhu proteinu (např jen rýžový nebo jen hrachový) vám neposkytne nikdy vyvážený profil aminokyselin, a proto mají tuto značnou nevýhodu a velký výživový hendikep. Lidé, kteří se tedy stravují převážně rostlinnou stravou, by měli dbát na velkou rozmanitost stravy, obiloviny luštěniny semínka jako ořechy atd. a vhodně stravu doplňovat dle jejich energetického výdeje např. kvalitními RAW proteiny s rozmanitými bílkovinami a dalšími složkami. Proteinové směsi obsahující také probiotika, enzymy, vitamíny + superpotraviny jako maca baobab, moringa atd, + zelené potraviny travní směsi zelenina atd.

Z výše popsaného není těžké vyvodit, které rostlinné proteinové směsi byste měli na trhu hledat. Jedině rostlinné proteiny, které splňují tato náročná kriteria, jsou tedy vhodné pro plnohodnotnou náhradu bílkovin z masa a přinášejí tak skutečně kvalitní rostlinnou výživu a kompletní bílkoviny pro vaše tělo. A o zdraví, vitalitu nám přeci jde především.

 

Složení aminokyselin najdete u našich rostlinných proteinů např. zde: Epic protein nebo RAW protein, RAW Fit protein, Organic plant Protein, RAW Meal


Zpět na seznam článků
Zavřít

K článku nebyly přidány žádné komentáře vložit nový komentář

Info o PlantProtein Dodání zboží Kontakt
Copyright 2015 - 2018 © plantprotein